КЗП: Все още потребителите на традиционния пазар са повече, но дигиталният се развива със значителен темп

Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Към момента все още традиционният пазар заема по-голямата част от взаимоотношенията потребители-търговци, но дигиталният се развива със значителен темп. Всяка година с около 30% нараства броят на регистрираните онлайн търговци в България и на потребителите, които използват този начин на пазаруване. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в предаването „Денят” по ТВ+.

При нас започват да постъпват все повече жалби и сигнали за различни проблеми във връзка с пазаруване през Интернет. Ние изискваме от търговците гарантиране на всички потребителски права – коректно информиране на клиентите за всички параметри на офертите, включително и условията, при които стоката може да бъде върната в дадения от закона 14-дневен срок”, каза Маргаритов.

По думите му важно е също да има възможност за пряка комуникация. „Понякога се появяват в онлайн пространството мними търговци, отправят атрактивни оферти, потребителите се „хващат”, събират им парите и ги няма”, обясни председателят на КЗП и уточни, че в такива случаи се търси съдействието на ГДБОП, но е по-сложно. Според него потребителите често са склонни да инвестират доверие в нереалистични оферти, а трябва да си даваме сметка, че никой търговец няма да предложи, дори и в Интернет, оферта за сделка, от която самият той ще загуби.

Маргаритов отбеляза, че все още, включително и на общоевропейско ниво, има известно объркване за това какъв трябва да бъде подходът към т.нар. споделена икономика и оттам се получава така, че няма за момента правила и яснота относно регулацията на този пазар. „Ако потребителското търсене извиква една потребност и е ясно, че тя не е в драматично противоречие със закона, защо да не се удовлетвори това желание на потребителите”, коментира той. И добави, че напоследък има позитивно възприятие от страна на големите оператори в социалните мрежи – Google, Facebook и т.н., по отношение на апел на Европейската комисия те да въведат част от правилата, които се отнасят до онлайн търговията в класическия и вид към търговските аспекти на общуването в социалните мрежи.

Председателят на КЗП обобщи, че описаното показва настройката за това, че и в споделената икономика, включително търговията през социални мрежи, ще се постигне консенсус да се въведат ясни правила. „Целта е потребителите спокойно да могат да сърфират, знаейки че при тези условия могат да си купят или да получат една или друга услуга или стока и винаги когато има нарушаване на тези правила, ще има кой да се намеси и да санкционира, завърши Маргаритов.