Мрем по пътищата през август

Владимир Тодоров: През месец август при катастрофи ще загинат поне 60 души

От началото на годината 355 души са загинали при инциденти по пътищата. . При 25% от тях зад волана са били непълнолетни, съответно без шофьорски книжки.

 

„Това, което трябва да уточним е, че всъщност тези 25% се отнасят за младите водачи, а иначе статистиката е, че всеки 10-ти загинал по пътищата е по вина на неправоспособен водач“, казва в интервю за агенция „Фокус“ Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи. И проблемът с неправоспособните водачи е много сериозен, тъй като отнемането на книжка е една много сериозна санкция, но тя грози само тези, които имат книжки. Oнези, които нямат книжки, всъщност ги грози единствено глоба.“


„Наистина е радикална мярка да се конфискуват автомобилите на виновните за проишествията по пътищата“, е мнението не Тодоров. „Нещата са толкова сериозни, че трябва да се въведат наистина радикални мерки. Още повече, че в нашето наказателно законодателство съществуват такива практики.“


„Законите ни са достатъчни, но неефективни. Ако някой може да оправдае, че 50% само от глобите се събират и че 50% от шофьорите са ненаказани, тогава може да кажем, че те са достатъчни, но след като те не се събират, значи те са неефективни. Освен това при нас съществува една изключително стара и неефективна административна процедура по налагането и събирането на глобите. Така че по този въпрос категорично трябва да има също промяна.“


„Според мен има 3 – 4 неща, които могат да се акцентират, които могат да се променят и то бързо. Това са от специалния статут за младите водачи; това е конфискуването на автомобили; това е задължителното въвеждане на спешно здравно досие за младите водачи; това е повишаване събираемостта на глобите; това е узаконяването на мобилните камери, защото това е друг сериозен проблем, че всъщност законодателят не намери време да узакони мобилните камери и в момента цялата държава се контролира от само 15 стационарни камери.“


„Не може само с природата да обясняваме нещата. Защото ето сега предстоят най-кървавите месеци. Една от сериозните причини е липсата на контрол и липсата на превенция. Всъщност превантивната роля на полицията в случая отсъства. Ресурсът на полицията е насочен – полицаите са на морето, полицаите са на турската граница. Наистина екипите на КАТ са оголени и изнемогват. Август месец ще загинат, за съжаление, по мои прогнози поне 60 души. И, ако нищо не се направи, те могат да бъдат и повече.“


"МВР е само едната брънка от цялата верига. Тук имаме инфраструктура, тук имаме подготовка на водачите. Аз уважавам колегите от „Пътна полиция“, които наистина с ограничения си ресурс правят каквото могат. Но, за съжаление те не са слънце да огреят навсякъде. Спря се примерно проблемът в градовете с пешеходните пътеки; спряха се, поне в другите градове, в София продължават да се правят повдигнати пешеходни пътеки, но в другите градове има ръст."

 
„Вие цитирате 355 загинали от началото на годината. Аз ще ви кажа, че ранените са 4590, близо 5000. Това е един огромен бич за цялото общество и за икономиката, защото от тези близо 5000, една голяма част от тях са лежали в реанимациите на болниците; една голяма част от тях са превозвани с линейки. Тоест ресурсът, който отнемат – болничния и на спешната помощ, ако той бъде използван за други неща, ще бъдат спасени много човешки животи. Тези 5000 души са лежали в реанимациите, а само един ден престой в реанимацията е над 1000 лева.“


„Надявам се, че професионализмът на хората, които се занимават с пътната безопасност, ще бъде на по-високо ниво в следващото правителство и в следващия парламент“, с тази надежда завърши разговорът с Владимир Тодоров.