Избрани Новини
Проучване на „Медиана“: ГЕРБ-СДС - 24,5%, Възраждане - 13,7%, ПП-ДБ - 12,1%
Около 30% от имащите право на глас биха отишли да гласуват на поредните предсрочни избори
"Очертават се поредните избори, за които отново ще се каже, че са с най-ниска избирателна активност от началото да демократичните промени у нас. Засега можем да очакваме, че пред урните ще застанат около 1.9 – 2.1 милиона избиратели (около 30 % от гласоподавателите по избирателни списъци)." Това показва най-новото социологическо изследване на агенция "Медиана", финансирано със собствени средства.
"Няма партия, която да концентрира върху себе си надеждите и очакванията не само на мнозинството, но дори и на значителна част от избирателите. Наблюдаваме по-скоро обратния процес – отдръпване от политиката и политическото. ГЕРБ, Възраждане, БСП (Обединена левица) и ИТН запазват позициите си, но не нарастват значимо. При ПП-ДБ ерозията на доверието продължава. Втората на последните избори партия ДПС е разцепена и сега се явява в две формации, които се борят за пето-седмо място в парламента. „Величие” на практика изчезна от политическия терен (0.7% в изследването). Двете формации („Меч” и Синя България), които са близо до 4%-та бариера запазват своите шансове не толкова поради голям прираст на избиратели, а благодарение на ниската избирателна активност.", посочват от "Медиана".
"Данните засега показват, че независимо от ниската избирателна активност (а донякъде и благодарение на нея) няма да представлява особена трудност сформирането на трипартийно мнозинство за съставяне на правителство. Проблемът ще бъде по-скоро трайността на такова мнозинство (тип „сглобка”) и неговата легитимност в очите на огромната маса негласуващи избиратели.", отбелязват от агенцията.
"Все още има около 360 000 избиратели, които се колебаят за кого да гласуват. На фона на очертаващата се много ниска изборна активност това е огромна маса, която би могла драстично да промени очертаната картина ако се люшне в една или друга посока. Засега обаче не се очертава някакъв значим притегателен център за тези избиратели.", посочват още от "Медиана".
Изследването е проведено в периода 8 – 13 октомври 2024 год. с 978 човека (18+ години) чрез пряко стандартизирано интервю и е представително за пълнолетното население на страната. Проучването е изследователски проект на агенция МЕДИАНА и е реализирано със собствени средства.