Избрани Новини
КФН обмисля да няма тежест за автомобила при "Бонус-малус"
04-12-2018, 10:43
Снимка:pixabay
Автор:plevenutre.bg
Още по Темата:Комисията за финансов надзор обясни системата "бонус-малус"
КФН: Сайтът и регистърът ни работят безпроблемно
Бивш зам.-шеф на КФН: Агайн има отговорност за фалита на „Олимпик”
КФН: Агайн не ни е предупреждавала за рисковете около „Олимпик“
Борисов: Ръководството на КФН ще се сменя, ако се докаже вина
Борисов към депутатите: КФН се избира от парламента, защо викате мен?
След въвеждането ѝ 87,7% от шофьорите ще плащат по-ниска „Гражданска отговорност“
Няма да има тежест за автомобилите при въвеждането на системата "Бонус-малус". Този вариант обмислят от Комисията за финансов надзор, съобщи председателят ѝ Карина Караиванова по време на обществено обсъждане на новата система, информира tribune.bg. Именно идеята, че при закупуване на стара кола, шофьорът наследява застрахователната ѝ история и така трябва да плаща за грешките на друг шофьор, предизвика най-голямо недоволство сред обществото.
„Ако се въведат всички водачи, които имат право да управляват колата, в застраховката „Гражданска отговорност“, тогава ще освободим автомобила от тежести, бонус и малус“, обясни Караиванова.
За да се направи това, ще са нужни законови промени. От КФН съобщиха и че въвеждането на системата ще се забави с няколко месеца.
„В момента наистина обмисляме алтернатива, така че основните критики да бъдат туширани. Ще отнеме няколко месеца, разбира се, но в същото време ние нямаме готовност и текущата система да въведем, защото все още не работи връзката между МВР и Гаранционен фонд. Така че се надявам в рамките на този период и ние да сме готови с корекциите“, поясни Караиванова.
Очаква се „Бонус -малус“ да е факт около март месец на 2019 г. А целта е системата да е в интерес на добросъвестните шофьори и да дисциплинира останалите.
Идеята автомобилът да бъде освободен от тежест бе приветствана и от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
„Оказва се, че лошотията е заразна. Ако имаме един лош шофьор и той кара лошо, тази негова лошотия се предава върху автомобила и ако той продаде своя автомобил на друг изряден шофьор, тази лошотия заразява и новия водач. Така че имаме интересен български подход, заразно зло, което се предава от човек на автомобил и от автомобил на човек. Всички тези проблеми са отстраними, стига да имаме добрата воля. Виждам, че КФН са отворени за дискусия, приемат предложения“, посочи председателят на асоциацията Владимир Тодоров
Според данните на КФН след въвеждането на системата "Бонус-малус" първата година ще бъде нулева. Мнозинството от хората обаче ще се възползват от бонуси още след първата година на въвеждането. Очаква се 87,7% от шофьорите да ползват отстъпка. Сред санкционираните най-много ще са тези, които ще плащат между 10 и 30% по-скъпа застраховка. На едва 3% или на 100 238 "Гражданската отговорност" ще скочи с над 200%. А под 1% ще са тези, при които повишението на застраховката ще е максимално или 400%.
От КАТ направиха свое предложение за облекчаване на системата. Да няма санкции по отношение на "Гражданската отговорност" при превишаване на скоростта над 10 км, а това да става над 20 км в населени места.
Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов сподели, че през последните три седмици са засечени над 130 000 „пътни терористи“ и по някакъв начин те трябва да бъдат поставени под такова въздействие, в този случай финансово, така че да променят своето поведение на пътя.