Пътуваме през тунел под Шипка

Цената на грандиозния проект е около 520 милиона лева

Тунел под връх Шипка ще се строи, решиха министрите. Правителството потвърди ангажимента на България за строителството на Фаза 2 от проекта "Обход на Габрово".

Срокът за изпълнение е 2016-2020 г., съобщи пресслужбата на кабинета. Цената на проекта е около 520 млн. лв. - за участък от 10,87 км и 3,22 км тунел.

Парите за строежа ще са от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 или със средства от държавния бюджет.

Фаза 1, която е в процес на изпълнение, включва строителството на участък с дължина 23,25 км и етапна връзка на обхода със съществуващия първокласен път между Велико Търново и Габрово, както и изготвяне на разширен идеен проект за тунела под Шипка. 

Обходният път започва от пътен възел при село Поповци. След това преминава през габровските квартали Чехлевци, Велчевци, Дядо Дянко, обхожда кв. Смирненски и стига до кв. Радецки. Оттам пътят навлиза в природен парк „Българка“ по поречието на река Паничарка и Козята река. 

Средствата за проекта са осигурени чрез подписан на 14.05.2013 г. договор за безвъзмездна финансова помощ между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Агенция "Пътна инфраструктура" на стойност 98 562 050,88 лева. 

Строителните дейности по тази фаза са започнали. Етап 1 е по същество завършен, като на 3.12.2013 г. е подписан Акт 15.

В ход е строителството на етап 2. Изграждането на етапи 3 и 4 и етапната връзка ще започне "в най-скоро време след приключване на отчуждителните процедури на засегнатите имоти".

Обходният път на Габрово е част от Трансевропейски коридор 9 Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис.

Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на страната и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север - Юг, обясняват от правителствената пресслужба.

Миналата година ВАС отхвърли жалбата, оспорваща ОВОС за изграждането на тунела под Шипка. Преди това представители на екокоалицията "За да остане природа в България" поискаха алтернативно трасе на тунела под връх Шипка, за да бъдат опазени диви животни. От АПИ обаче обявиха, че това ще оскъпи проекта с 450 млн. лв. Природозащитните подадоха жалба във ВАС.